I utforkjøringsulykken på E6 ved Andelva i Eidsvoll 16. juli 2021 ble passasjeren påført alvorlige skader som følge av at midtrekkverket i rusttregt stål delte seg og trengte inn i og gjennom personbilen fordi en av låsene stod i åpen eller usikret posisjon. Undersøkelsen har vist at i forkant av installasjon og godkjenning av midtrekkverket, ble det ikke innhentet dokumentasjon på det rusttrege stålets egnethet til veiutstyr i det aktuelle veimiljøet. Vegdirektoratet ga likevel godkjenning for pilotprosjektet for en strekning på 110 km med fartsgrense på 100 km/t. SHK mener at ved testing av nye materialer og konstruksjoner må Statens vegvesen sikre at trafikksikkerheten er ivaretatt med hensyn til både aktuell fartsgrense og lengde på strekningen.
Statens havarikommisjon tilrår at Statens vegvesen som veimyndighet oppretter rutiner for godkjenning av pilotprosjekter som sikrer at utprøving av nye materialer og konstruksjoner begrenses i omfang og utstrekning frem til egnethet er dokumentert og trafikksikkerheten er ivaretatt.