Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Rapport om veitrafikkulykke på Smestad i Oslo den 21.juni 2007 hvor en mobilkran kolliderte med en personbil og en motorsykkel

Sikkerheitstilråding Veg nr 2010/06T

Mobilkraner og andre motorredskaper tillatt brukt på offentlig vei er ikke underlagt krav om periodisk kjøretøykontroll. Mobilkraner registrert etter en viss dato vil bli underlagt krav om periodisk kjøretøykontroll, men det vil ikke bli gitt tilbakevirkende kraft. I den årlige sakkyndige kontrollen av motorredskaper er det fra Arbeidstilsynet ikke gitt føringer for gjennomføring av kontroll av kjøretøydelen, noe som kan skape ulikheter i kontrollene.

SHT tilrår at Arbeidstilsynet i samråd med Statens vegvesen iverksetter tiltak som bedre ivaretar sikkerheten ved kjøring med motorredskap på vei.

Status

Lukka

Samandrag

Etter at føreren av en mobilkran hadde gjort seg ferdig med et arbeidsoppdrag på formiddagen den 21. juni 2007 reiste han etter lunsj til et nytt oppdrag ved Majorstuen. I en hastighet på ca. 80 km/t på Ring 3 kjørte han inn på avkjøringsfeltet mot krysset Viggo Hansteens vei og Dalsveien. Føreren oppnådde ikke ønsket bremsevirkning ved nedbremsingen mot krysset, og med en hastighet på ca. 30 km/t traff den en motorsykkel og en personbil som sto foran lyskrysset og ventet på grønt lys. Alle kjøretøyene endte ca. 20 til 25 meter ut i krysset.

Føreren av motorsykkelen ble påført mindre skader, de øvrige involverte fikk ingen skader. Personbilen ble påført skader bak på venstre side. Også motorsykkelen fikk en del skader da den ble skubbet foran mobilkranen. Mobilkranen fikk ubetydelige skader.

Undersøkelser utført av Statens vegvesen viste at bremsevirkningen på mobilkranen var ujevn og svak. Retardasjonsmåling på prøvebane viste at med et lufttrykk i bremsesystemet på 7 bar ble det målt en midlere maksimalretardasjon på 2,0 m/s2 . Bremseakademiet AS har på oppdrag fra SHT utført undersøkelser på bremsesystemet som viste at ved tre av hjulene på aksel to og tre var bremsebeleggene helt nedslitt ved påløpende ende av primærskoen. Det ble konkludert med at dette var årsaken til den dårlige bremsevirkningen på mobilkranen.

Mobilkranen er registrert som motorredskap og er ikke underlagt periodisk kjøretøykontroll etter vegtrafikkloven. Etter arbeidsmiljølovens regelverk er den underlagt årlig sakkyndig kontroll. Denne undersøkelsen har avdekket at det ikke er utarbeidet ensartede kontrollprosedyrer for den kjøretøymessige delen av den sakkyndige kontrollen. Kontroll av motorredskaper synes derfor å bli utført med varierende kvalitet.

Den sakkyndige kontrollen på denne mobilkranen ble utført av en egen avdeling i selskapet T.O. Bull AS. Kontroll av bremsebånd var avkrysset uten mangler i deres kontrollskjema, men det var anmerkning på bremsevirkning. Det var også anmerket at tidligere kranfører hadde klaget på dårlige bremser. Verkstedet til T.O. Bull AS etterkontrollerte bremsevirkningen, og godkjente denne. I tillegg til den årlige sakkyndige kontrollen har T.O. Bull AS utført service hver 6. mnd.

Selskapet har ikke kunnet legge fram dokumentasjon på at mobilkranen er vedlikeholdt i henhold til smøre- og vedlikeholdsanvisningen, noe SHT mener er sikkerhetsmessig uheldig. SHT mener også at det er uheldig at Arbeidstilsynet ikke har utarbeidet noen felles kontrollveiledning for den årlige sakkyndige kontrollen hvor også kontroll av bremseslitasje og bremsevirkning inngår.

SHT fremmer to sikkerhetstilrådninger i forbindelse med denne undersøkelsen.