Samandrag
Tirsdag 25. september 2005 skulle NCC Roads AS Region Midt (NCC) transportere oppvarmet, flytende asfaltmasse fra sitt anlegg på Ranheim i Trondheim til Steinkjer. Asfaltmassen var lastet i et vogntog, bestående av lastebil med slepevogn, og ble kjørt av en ansatt i NCC. 330 kg propan ble brukt til å varme opp beholderne med asfaltmassen. Lastebilen i vogntoget var eid av Størseth Transport AS og leid inn av NCC, mens tilhengeren var eid av NCC.
Etter lasting ca. kl. 0715 kjørte vogntoget ut på E6 nordover i retning Steinkjer. Ca. 1 km sør for Åsen i Levanger har veien en S-kurve. I den siste høyrekurven veltet vogntoget, samtidig som lastebilens påbygg falt av. Asfaltmassen, som hadde en temperatur på ca. 175o C, rant ut og dekket store deler av veibanen. Føreren brukte ikke bilbelte, og ble påført skader i rygg/arm- og brystregion.
Undersøkelsen viser at vogntogets hastighet var ca. 80 km/t inn i den siste høyrekurven. Dette er ca. 10 km/t over tillatt hastighet, og tett oppunder kritisk veltehastighet for både bil og tilhenger. SHT har konkludert med at flere faktorer har vært medvirkende til at ulykken skjedde, deriblant vogntogets hastighet i kombinasjon med mangler ved lastebilens påbygg og veiens utforming.
Undersøkelsen har avdekket at lastebilens påbygg ikke var montert etter lastebilfabrikantens anvisninger eller på annen måte som ivaretok sikkerheten på en tilfredsstillende måte. Påbygget var bl.a. ikke sikret mot forskyving sideveis. Montering av påbygget var utført av Størseth Transport AS som ikke hadde godkjenning for denne type arbeid på kjøretøy. Firmaet framstilte heller ikke bilen for kontroll hos tilsynsmyndigheten etter ombyggingen slik det er krav til.
Undersøkelsen har også avdekket manglende rutiner hos tilsynsmyndigheten, Statens vegvesen, i forbindelse med utsettelse av periodisk kjøretøykontroll (PKK), samt oppfølging av ikke godkjente kjøretøyombygginger i forbindelse med PKK. I tillegg hadde ikke NCC fulgt opp de sikkerhetskrav de stilte til Størseth Transport AS i forbindelse med innleie av bilen. NCC hadde heller ikke gjennomført risikovurdering av faremomentene ved gjennomføring av denne type transport.
Asfaltmassen var ikke klassifisert som farlig gods, mens propanen var klassifisert som farlig gods, men ikke underlagt gjeldende transportbestemmelser da det var gjort unntak fra disse. Dette resulterte i at det ikke var satt spesielle krav til kjøretøy, fører eller transporten utover det som gjelder i vegtrafikkloven med underliggende forskrifter. SHT mener at mer spesifikke krav til denne type transport kunne ha forhindret hendelsesforløpet og utfallet av ulykken.
Som følge av denne undersøkelsen har SHT gitt fire sikkerhetstilrådninger.