Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Temarapport II om sikkerhetskritiske forhold ved krokcontainertransport

Sikkerheitstilråding Veg nr 2016/09T

SHT har gjennomført sikkerhetsundersøkelser av flere ulykker med krokcontainertransport siden 2009. Undersøkelser viser at sikringen av containerne i mange tilfeller ikke har vært tilstrekkelig, og at containere derfor har løsnet ved sideveisbelastning. Svensk standard SS3021:2014 «Vägfordon – Rullflaksramar – Mått» er den standarden som de fleste krokcontainere på det norske markedet er bygget etter. Standarden omfatter ikke lastsikringskrav, men omfatter mål og kompatibilitet. SHT vurdere at den mangler vesentlige sikkerhetskrav til styrke for materialer og låssystemer, samt krav til veiledning for sikker bruk, vedlikehold og kontroll.

Statens havarikommisjon for transport tilrår at Norsk Industri i samarbeid med andre interesseorganisasjoner og leverandører tar initiativ til en revisjon av standard SS3021:2014 for å bedre sikkerheten.

Status

Lukka

Samandrag

SHT har gjennomført en ny temaundersøkelse knyttet til sikkerhet ved krokcontainertransport basert på i alt 15 ulykker og hendelser. Nye liknende ulykker og uhell med krokcontainertransporter bekrefter behovet for bedret sikkerhet.

Krokcontainertransport er en transportløsning som gir god fleksibilitet med mange bruksmuligheter. Denne undersøkelsen bekrefter imidlertid at sikkerheten ved denne transportformen fortsatt er marginal. Containere løsner og faller av, og skadepotensialet er stort. Stabiliteten er også varierende, og kjøretøy med krokcontainere velter også selv om containeren ikke løsner eller faller av.

Gjennomførte belastningstester viser at sikring av container til lastebil og tilhenger ikke er tilstrekkelig med de faste låsesystemene, og rapporten dokumenterer flere sikkerhetskritiske mangler på krokcontainere, påbygg og tilhengere.

De samlede resultatene forsterker tidligere utgitt temarapport fra SHT om sikkerhetskritiske forhold ved krokcontainertransport (Rapport Vei 2012/03).

Det er ikke fastsatte krav til design av låsesystemer for krokcontainere. Den mest brukte standarden i markedet, SS3021:2014, inkluderer ikke krav til valg av låssystem, materialstyrke eller design, og gir heller ingen veiledning for sikker bruk og vedlikehold.

Alle aktører kan bidra til bedre sikkerhet ved krokcontainertransport. Produsenter, produktleverandører og bransjeorganisasjoner har vært involvert i undersøkelsen, i tillegg til transportvirksomheter og eiere av krokcontainere.

Undersøkelsen viser at systemer for innkjøp, rutiner for bruk og vedlikehold, samt kontroller av slikt transportutstyr basert på leverandørenes anvisninger må forbedres. Videre er det viktig at virksomhetene følger opp og legger til rette for opplæring av førere. Disse må ha kunnskap om farene ved å kjøre med dårlig tilpasset eller slitt og skadet utstyr, samt kunne vurdere behov for eventuell tilleggssikring.

SHT mener også at myndighetenes oppfølging og kontroll med krokcontainertransport er mangelfull, blant annet fordi låssystemene ikke omfattes av periodisk kjøretøykontroll.

I den første temaundersøkelsen om krokcontainertransport (Rapport Vei 2012/03) ble det fremmet tre sikkerhetstilrådinger, hvorav to fortsatt ikke er lukket. SHT mener problemstillingene i disse tilrådingene fortsatt er aktuelle.

SHT fremmer fem sikkerhetstilrådinger.