Gå direkte til innhold
Vegtilsynet

Temarapport II om sikkerhetskritiske forhold ved krokcontainertransport

Sikkerheitstilråding Veg nr 2016/12T

SHT har gjennom sine undersøkelser av uønskede hendelser med krokcontainertransport funnet at Statens vegvesen i flere tilfeller har bistått politiet med tekniske undersøkelser. Statens vegvesen mangler imidlertid et system for rapportering og systematisk læring på bakgrunn av denne informasjonen i etaten på landsbasis. Sett i lys av Statens vegvesens rolle som tilsynsansvarlig for trafikant og kjøretøy samt med sektoransvar for trafikksikkerhet, mener SHT at Statens vegvesen i større grad bør utnytte kunnskap som erverves gjennom sitt bistandsarbeid til politiet, til å iverksette tiltak i egen etat.

Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens vegvesen å etablere et internt system for rapportering og systematisk læring på bakgrunn av informasjon fra bistandsoppdrag for politiet.

Status

Open

Samandrag

SHT har gjennomført en ny temaundersøkelse knyttet til sikkerhet ved krokcontainertransport basert på i alt 15 ulykker og hendelser. Nye liknende ulykker og uhell med krokcontainertransporter bekrefter behovet for bedret sikkerhet.

Krokcontainertransport er en transportløsning som gir god fleksibilitet med mange bruksmuligheter. Denne undersøkelsen bekrefter imidlertid at sikkerheten ved denne transportformen fortsatt er marginal. Containere løsner og faller av, og skadepotensialet er stort. Stabiliteten er også varierende, og kjøretøy med krokcontainere velter også selv om containeren ikke løsner eller faller av.

Gjennomførte belastningstester viser at sikring av container til lastebil og tilhenger ikke er tilstrekkelig med de faste låsesystemene, og rapporten dokumenterer flere sikkerhetskritiske mangler på krokcontainere, påbygg og tilhengere.

De samlede resultatene forsterker tidligere utgitt temarapport fra SHT om sikkerhetskritiske forhold ved krokcontainertransport (Rapport Vei 2012/03).

Det er ikke fastsatte krav til design av låsesystemer for krokcontainere. Den mest brukte standarden i markedet, SS3021:2014, inkluderer ikke krav til valg av låssystem, materialstyrke eller design, og gir heller ingen veiledning for sikker bruk og vedlikehold.

Alle aktører kan bidra til bedre sikkerhet ved krokcontainertransport. Produsenter, produktleverandører og bransjeorganisasjoner har vært involvert i undersøkelsen, i tillegg til transportvirksomheter og eiere av krokcontainere.

Undersøkelsen viser at systemer for innkjøp, rutiner for bruk og vedlikehold, samt kontroller av slikt transportutstyr basert på leverandørenes anvisninger må forbedres. Videre er det viktig at virksomhetene følger opp og legger til rette for opplæring av førere. Disse må ha kunnskap om farene ved å kjøre med dårlig tilpasset eller slitt og skadet utstyr, samt kunne vurdere behov for eventuell tilleggssikring.

SHT mener også at myndighetenes oppfølging og kontroll med krokcontainertransport er mangelfull, blant annet fordi låssystemene ikke omfattes av periodisk kjøretøykontroll.

I den første temaundersøkelsen om krokcontainertransport (Rapport Vei 2012/03) ble det fremmet tre sikkerhetstilrådinger, hvorav to fortsatt ikke er lukket. SHT mener problemstillingene i disse tilrådingene fortsatt er aktuelle.

SHT fremmer fem sikkerhetstilrådinger.