Samandrag
Når en hendelse oppstår i en tunnel er det svært viktig at alle involverte kjenner til hva som skal gjøres og hvem som skal gjennomføre de forskjellige beredskapsoppgavene. En beredskapsplan er viktig for å redusere konsekvensene ved uønskede hendelser som brann, ulykker eller andre situasjoner som kan hindre trafikken. En risikoanalyse skal gi kunnskap om risiko og være grunnlag for å kunne vurdere iverksetting av risikoreduserende tiltak, og på den måten være et viktig grunnlag for en god beredskapsplan. I tillegg kan det være avgjørende for utfallet av en hendelse at sikkerhetsutstyret i tunnelen fungerer.
Operatunnelen i Oslo en av de mest komplekse tunnelsystemene i Norge. Tunnelen er et sammenkoblet tunnelsystem som består av fire separate tunneler, og har flere av- og påkjøringsramper som gjør trafikkflyten kompleks. Operatunnelen er også et trafikalt knutepunkt der to av Norges viktigste europaveier (E6 og E18) møtes. Dette gjør at tunnelen har et svært høyt trafikkvolum.1
Målet med tilsynssaken var å undersøke om sikkerhetsutstyr og beredskapsplan for Operatunnelen er i samsvar med krav i tunnelsikkerhetsforskriften.
Inspeksjonene av utvalgt sikkerhetsutstyr i Operatunnelen har vist at utstyret samlet sett i stor grad fungerte. Inspeksjonene viste imidlertid at det var sikkerhetsutstyr som ikke fungerte på tidspunktet for inspeksjonene og Vegtilsynet gav avvik knyttet til dette. Informasjon om feilene ved sikkerhetsutstyret som ikke fungerte, er formidlet til Statens vegvesen i etterkant av inspeksjonene, og tiltak ble iverksatt.
Tette avløpssluker har vært gjentagende fra Vegdirektoratet sin inspeksjon i 2021 til Vegtilsynet sin inspeksjon i 2024. Brannen i Skatestraumtunnelen i 2015 har vist at tette sluker kan føre til at brannfarlig væske, fra uhell med kjøretøy som frakter farlig gods, ikke drenerer slik det skal, og kan føre til en større og mer utfordrende brann. Etter Vegtilsynet sin vurdering bør Statens vegvesen undersøke underliggende årsaker til tette avløpssluker i Festningstunnelen, som er en av de fire tunnelene i Operatunnelen.
Vegtilsynets vurdering er videre at undersøkelsen ikke har avdekket avvik knyttet til krav om beredskapsplan og risikoanalyse i tråd med tunnelsikkerhetsforskriften.
Undersøkelsen har likevel vist at Statens vegvesen bør utarbeide en risikoanalyse som gir et samlet risikobilde for de fire tunnelene, og gir en observasjon knyttet til dette. Arbeidet med saken har bidratt til noen refleksjoner knyttet til læring, blant annet basert på granskinger fra Statens havarikommisjon etter tunnelbranner. Refleksjonene er oppsummert i rapportens vedlegg 1.