Samandrag
Møteulykken 21. mai 2024 på rv. 7 i Flå sentrum oppstod da personbilen kom over i motgående kjørefelt i en hastighet på ca. 60 km/t og kolliderte med vogntoget. I personbilen, en Tesla Model S 85D 2014-modell, satt en familie på fem personer som var på vei sørover. Fartsgrensen gjennom Flå sentrum var 40 km/t.
Føreren av personbilen var ikke oppmerksom på at veien svingte slakt i et kort tidsrom like før sammenstøtet. Vogntogføreren hadde sett personbilen, og bremset ned før sammenstøtet. Dette reduserte kollisjonskreftene betraktelig. Likevel ble to av de som satt i baksetet i personbilen kritisk skadet og de andre i bilen ble lettere skadet.
Havarikommisjonens undersøkelse har avdekket at regelverket for baksetesikkerhet ikke er godt nok. Selv om personbilen tilfredsstilte de enkeltstående kravene til både bilbelter og styrken på baksetet, så kollapset deler av bakseteryggen i kollisjonen. Regelverket tar ikke hensyn til hvor mye en bakseterygg skal tåle i en kollisjon når det både er last i bagasjerommet og passasjerer i baksetet. Undersøkelsen peker også på flere læringspunkter til trafikanter om sikring av personer og last i personbiler.
SHK fremmer en sikkerhetstilråding til Statens vegvesen og en sikkerhetstilråding til Tesla Norge som følge av undersøkelsen.